Historien

om Simon's Golf Club

august

Opkøb af Nybogaard og Ladehøjgaard

Hr. A. Simonsen opkøbte ejendommen ”Nybogaard” - en herregård nord for København. Nybogaard’s historie går helt tilbage til 1688, men den første kontakt til shippingbranchen blev etableret i 1795, da den nye ejer, engelske Arthur Howden, skibsklarerer fra Helsingør, fik kongeligt skøde på de smukke og højtliggende jorde.
Den 1. august 1987 blev kontakten til shippingbranchen genetableret, da Hr. A. Simonsen opkøbte både Nybogaard og Ladehøjgaard, for at udvikle hvad der ville blive Danmarks mest udfordrende golfbane. Historiske optegnelser viser tilfældigvis, at der i 1929 blev slået en golfbold på den daværende udtørrede Ladehøj sø.

Opbygningen af Simon’s Golf

Golfbanen er designet af den verdenskendte engelske golfarkitekt, Martin Hawtree. De første 18 huller af den internationale par 72 golfbane bliver anlagt. Golfbanen er designet med det bedst tænkelige drænsystem, som muliggør spil på normale greens og teesteder hele året rundt.

Genopbygningen af Klubhuset

For at bevare det historiske aspekt fra de originale bygninger, blev klubhuset designet med en enkel stilren arkitektur for at passe til omgivelserne, og for at give medlemmer og gæster faciliteter af høj kvalitet, samt en indbydende hyggelig atmosfære.

Udvilkingen af Hotel Nybogaard

For at give golfspillerne mulighed for overnatning, arbejdede Hr. A. Simonsen på at bevare nærheden til de historiske og smukke bygninger på Nybogaard. Intentionen var at skabe et chamerende alternativ til traditionelle hoteller, bekvemt beliggende og med udsigt til 1. green i Simon’s Golf Club.

Officiel indvielse

Den 24.maj 1993 blev Simon’s Golf Club officielt åbnet, da vinderen af Masters og Ryder Cup kaptajnen, Ian Woosnam, slog det første drive. Åbningen er også en dag vi husker for de store fester og mange gæster. Dermed blev Simon’s Golf Club ”sat i søen” som en af Skandinaviens bedste golfbaner.

Challenge Tour

Simon’s Golf Club var vært for Danish Open i årene 1994-1997. Danish Open er en åben national turnering under European Challenge Tour. I de år vandt Liam White – UK (1994), Rob Edwards - UK (1995), Robert Jonsson - SWE (1996) and David Lynn - UK (1997). Vores egen Pro ,James Petts, deltog i 1997 og klarede cuttet.

august

Nordic Open

Fra den 3.-10. august 2003 havde Simon’s Golf Club æren af at afvikle den første European Tour i Danmark, Nordic Open.
Med deltagelse af en lang række golfstjerner, var de næsten 30.000 tilskuere vidner til, at Ian Poulter gik 66 i finalerunden og vandt Nordic Open, med Colin Montgomerie på 2. pladsen og danske Søren Hansen på 3. pladsen.

De nye 9 huller

I 2007 blev Martin Hawtree’s arbejde fuldført ved at designe 9 nye huller til den eksistrende mesterskabsbane.
Til den officielle åbning den 21. maj kunne man igen se de professionelle Ian Woosnam og Colin Montgomerie. Som i 1993 blev det første drive slået af Ian Woosnam, men denne gang over et stort banner med teksten ”Woosie! Come on ... show us the way”. Vores eget medlem ,Iben Tinning, og Ryder Cup spilleren ,Søren Hansen, spillede et skins game med specielt inviterede gæster, som så havde mulighed for at spille sammen med disse golflegender.

september

Nykredit Masters og de nye Greenkeeper faciliteter

Simon’s Golf var vært for endnu en stor Europa Tour fra den 5.-7. september, nemlig LET, Ladies European Tour, kaldet Nykredit Masters. Turneringen blev vundet af Marina Eberl's med en slutrunde på 66 slag foran Iben Tinning, Melissa Reid fra UK og "Tiger Woods fra Ladies Tour", Annika Sorenstam. 2008 var hendes sidste år som spillende professionel. Simon’s Golf Club's nye moderne greenkeeper faciliteter på vores nyrenoverede gård lige syd for golfbanen, blev også åbnet dette år.

20-års jubilæum

Den 24. maj 2013 kunne Simon’s Golf Club fejre 20-års jubilæum. Mere end 250 medlemmer og forretningspartnere deltog i en fantastisk middag, fest og golfturnering for at fejre denne store milepæl.

Shipco Masters

I anledning af Simon’s Golf’s 25 års jubilæum, blev Staysure Tour’s event Shipco Masters afholdt
fra den 1-3 juni 2018. Gamle kendinge igennem de sidste 25 år mødte talstærkt op, inklusive Ian
Woosnam, Colin Montgomerie,
Dame Laura Davies, Paul McGinley og Steen Tinning.

Der var også nogle nye ansigter med såsom José María Olazábel
og Clark Dennis. Der blev afholdt Pro Am dage samt Alliance turneringer, ligesom der var musikindslag, fester og underholdning.

Hovedturneringen blev vundet af Colin Montgomerie med 11 slag
under par, da han gik sidste runde i fem under par i 67 slag, foran den engelske duo Paul Eales og Barry Lane, som begge sluttede otte slag under.

Ved at være vært for Shipco Masters, blev Simon’s Golf Club den eneste klub i Europa, som har afholdt alle fire tours: Challenge Tour, European Tour, Ladies European Tour og Senior European Tour.

Bæredygtigheds Projekt 2020

I 2020 gennemførte Simon’s Golf et omfattende baneopdateringsprojekt med henblik på morgendagens golfbaneudfordringer. Der blev rettet op på de seneste års slid og, endnu vigtigere, blev banen forberedt på de store klimaforandringer, som vi går i møde.

Alle banens bunkers blev omlagt og opgraderet med en Capillary Concrete liner og en lav Durabunker kant.

Vandingssystemet blev opgraderet, yderligere dræning anlagt, teesteder udvidet, og der blev skabt run-off områder rundt om greens.